Dlaczego lepkość oleju napędowego ma znaczenie?

Użytkownicy samochodów zawsze będą zainteresowani paliwami, które pomogą dbać o stan silnika, a jednocześnie pozwolą na mniejsze spalanie. Z tego względu właściciele pojazdów z silnikami wysokoprężnymi podczas kolejnego tankowania oleju napędowego powinni się zainteresować parametrem wskazującym na jego lepkość.

Czego oczekujemy od oleju napędowego?

Silniki wysokoprężne cieszą się uznaniem ze względu na moc i osiągane możliwości. Jednocześnie są to urządzenia wrażliwe na jakość stosowanego paliwa. Oleje napędowe przeznaczone do ich zasilania powstają w wyniku destylacji ropy naftowej. W efekcie otrzymujemy mieszaninę węglowodorów, której podstawową cechą jest zdolność do samozapłonu. Z tego względu istotnym parametrem każdego oleju napędowego jest liczba cetanowa, gdyż to ona informuje o gotowości do samozapłonu.

Jednak dla wydajnej pracy silnika równie ważne jest to, aby paliwo osiągało jak najwyższy, a przy tym jednorodny stopień rozpylenia. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie zachodziło jego odparowywanie warunkujące równomierne spalanie. Na jakość rozpylenia oleju napędowego ma wpływ wiele czynników, ale to jego lepkość odgrywa w tym procesie najważniejszą rolę.

Lepkość oleju napędowego a praca silnika

Użytkownicy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi wielką wagę przywiązują do tzw. kultury jazdy maszyny. Zaletą jest płynna praca silnika bez szarpnięć i trzęsienia już od pierwszych chwil rozruchu. Tymczasem wiadomo, że harmonijne działanie silnika o zapłonie samoczynnym zależy od efektywnie przebiegającego procesu tłoczenia paliwa mającego następnie wpływ na wtrysk i spalanie. Procesy te są powiązane z lepkością oleju napędowego, która decyduje o sposobie jego doprowadzenia i odparowania. Norma PN-EN 590 wskazuje, że najkorzystniejszymi wartościami lepkości są te mieszczące się między 2,8 mm2/s a 8 mm2/s przy 20oC.

Nadmierna lepkość paliwa powoduje, że rozpylane jest ono w kropelkach o zbyt dużych rozmiarach. Wówczas ich ciężkość utrudnia równomierne rozmieszczenie i ogranicza poziom odparowania. Niewykorzystane paliwo będzie odkładało się jako nagar na ściankach komory silnika i denkach tłoka, osłabiając moc silnika.

Równie niekorzystna jest obniżona lepkość oleju napędowego. Ze zbyt małych kropelek nie zostanie utworzona jednolita mieszanka, wypełniająca szczelnie komorę. Małe kropelki będą odparowywały zbyt szybko, a proces spalania nie będzie kompletny. Dodatkowo paliwo o niskiej lepkości nie będzie spełniało swoich funkcji smarnych. Pamiętajmy, że rolą oleju napędowego jest nie tylko umożliwienie pracy silnika, ale także konserwowanie jego elementów.

Wybierz sprawdzone paliwa na każde warunki drogowe.

Zapoznaj się z naszą ofertą

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.